Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale urmează să fie adoptat de Guvern

Guvernul va stabili marți calendarul pentru acțiunile necesare organizării alegerilor prezidențiale din România din anul 2025.

Hotărârea adoptată de Guvern ia în considerare decizia Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024, și vizează dispozițiile OUG 1/2025 referitoare la măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și alegerilor locale parțiale.

Conform Hotărârii de Guvern, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025 la ora 7:00, în ajunul alegerilor.

Votul în țară va începe pe 4 mai, la ora 7:00, și se va încheia în aceeași zi la ora 21:00. Programul de votare poate fi extins până la 23:59, dacă la ora 21:00 există persoane în secția de votare și în afara acesteia care doresc să voteze.

Vot scurtat în Diaspora

Prima dintre cele trei zile de votare în Diaspora va începe pe 2 mai, la ora 7:00, și se va încheia pe 4 mai, la ora 21:00 (ora locală sau ora României, după caz).

Premierul Marcel Ciolacu a explicat pe 17 ianuarie de ce Guvernul a decis reducerea timpului de vot pentru românii din Diaspora.

“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota”, a afirmat premierul, întrebat despre reducerea timpului de vot în străinătate.

Ciolacu a adăugat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, explicând că aceasta a fost justificarea primită de el de la inițiatori.

De asemenea, premierul a menționat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.

Întrebat de ce a fost luată această decizie acum, cu trei luni înainte de alegerile prezidențiale reluate, Ciolacu a spus că “România are o excepție care nu există niciunde în alt stat democratic”.

Totuși, având în vedere că opoziția o interpretează ca pe o răzbunare, dat fiind că la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, Marcel Ciolacu a obținut puține voturi, acesta a replicat că este dreptul opoziției să-și exprime opiniile.

Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG referitoare la organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol stipulează că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7:00 și se încheie la ora locală 21:00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21:00.”

Acest articol, propus de Autoritatea Electorală Permanentă, creează o politică ce discriminează alegătorii din anumite țări, afectând dreptul acestora de a vota în condiții egale și favorizând anumite candidaturi. Afișarea unui regim diferit de închidere a secțiilor de vot față de vineri și sâmbătă – când secțiile se închid la ora locală 21:00 – generează confuzie în rândul administrației electorale și alegătorilor.

Nu există o justificare logică pentru includerea unui astfel de amendament, iar aplicarea acestuia va conduce, în practică, la situații absurde.

Motivația acestei modificări rămâne neclară: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă explicații, iar partea introductivă a OUG nu precizează de ce este necesară o astfel de măsură.

Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului reiese că decizia a fost luată pentru a evita influențarea rezultatelor votului, “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, conform comunicatului Expert Forum.

“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până în acest moment, subiectul nu a fost pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care poate limita posibilitățile alegătorilor de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7 la 11. Dar și alegătorii din anumite state precum Marea Britanie, unde sunt numeroși alegători, vor avea un program de votare semnificativ mai scurt. Guvernul a extins, în schimb, votarea în ziua de vineri, astfel că va începe de la ora 7 în loc de ora 12. Însă vineri este o zi lucrătoare și nu oferă alegătorilor oportunități egale de exprimare a votului.”

Datele statistice de la alegerile anterioare evidențiază că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.

Expert Forum subliniază, de asemenea, modificările aduse componenței birourilor electorale prin art. 3 (4) din OUG, care stipulează că pentru completarea birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procedura prevăzută pentru BEC la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectiv cea de la alin. (6), dacă rămân locuri libere. Acest lucru înseamnă că, în prima etapă, birourile se completează cu câte un reprezentant al fiecărui partid parlamentar, iar în a doua etapă cu reprezentanți ai formațiunilor politice neparlamentare care au propus candidaturi.

În cazul partidelor neparlamentare, se vor trasa la sorți partidele care vor face parte din biroul electoral, în limita numărului total de locuri disponibile. Această modificare nu este justificată și alterează un element esențial al legislației electorale cu puțin timp înainte de alegeri, contrar standardelor stabilite de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.

Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor aflate la putere”.

Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor parlamentare – unele dintre ele poate nici nu vor avea candidați desemnați la alegerile prezidențiale.

Atât birourile electorale județene, cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați, în timp ce procedura reglementată prin OUG se referă la pașii pentru formarea BEC, care prevede completarea inițială cu reprezentanți ai partidelor politice parlamentare, urmată de cei ai partidelor neparlamentare.

“Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la nivelul secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, exact câte partide parlamentare există (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Menționăm de asemenea că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm păstrarea formulei actuale de completare a birourilor electorale, prevăzută în Legea 370/2004 și nu cea adoptată prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se menționează în comunicatul Expert Forum.