
Analiza trimestrială realizată de 130km.ro cu privire la stadiul deschiderii, execuției și licitațiilor tuturor traseelor de autostradă si drum expres din România.
In trimestrul I 2025 nu s-a deschis niciun traseu nou de autostrada sau drum expres in Romania. A fost, insa, semnat un contract nou pentru executie:
Data semnare | Tronson | Stadiu | Lungime (km) |
Mar 2025 | A8: Ditrau – Grinties | In executie | 37,9 |
Total km contracte semnnate in Trimestrul I 2025 | 37,9km |
De asemenea, in trimestrul I au fost lansate si doua licitatii noi:
Stadiul deschiderii, al lucrarilor si ultimele noutati pentru fiecare din autostrazile si drumurile expres deschise sau aflate in lucru in Romania sunt prezentate in continuare.
AUTOSTRADA A0 (CENTURA BUCURESTI)
Pe sectiunea Sud a autostrazii, situatia este urmatoarea: lotul 1 A2 – Jilava (16,9km) este deschis; lotul 2 Jilava – DN6 este deschis (16,3km); lucrarile pentru lotul 3 (DN6 – A1, 18,0km) sunt in intarziere, cu termen de deschidere prelungit pana in mai 2025.
Pe sectiunea de nord a autostrazii: lotul 1 DJ601 – DN1 (17,5km) este in lucru dupa semnarea intarziata a contractului de executie (termen de finalizare in 2026); lotul 2 DN1/Corbeanca – DN2/Afumati (19,0km) este deschis; lotul 3 DN2/Afumati – DN3/Cernica (8,6km) este deschis partial pe o sectiune 2,3km (diferenta programata pentru deschidere in 2025); lotul 4 DN3 – A2 (4,47km) este in constructie cu termen de deschidere in 2025.
AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI – NADLAC)
Tronsonul Bucuresti – Pitesti este deschis integral circulatiei (109,6km). Pe urmatorul tronson, Pitesti – Sibiu, sectiunea 1 Sibiu – Boita (13,2km) este deschisa. Pentru celelalte patru sectiuni exista contracte semnate si lucrari in derulare: sectiunea 2 Boita – Cornetu (31,3km, termen de deschidere 2027), sectiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,9km, termen deschidere in 2027), sectiunea 4 (Tigveni – Curtea de Arges, 9,9km, termen deschidere 2026) si sectiunea 5 Curtea de Arges – Pitesti (30,4km); un segment de 15,8km din sectiunea 5, intre Pitesti si Baiculesti, este deschis, cu diferenta programata pentru deschidere in 2025.
Centura orasului Sibiu (17,6km) este deschisa circulatiei, alaturi de tronsoane urmatoare, Sibiu – Orastie (82,2km) si Orastie – Deva (32,5km), deschise la randul lor. Tronsonul urmator, Lugoj – Deva, este deschis cu exceptia a 13,5km pe lotul 2, intre Margina si Holdea, pentru care lucrarile sunt in derulare cu termen de deschidere in 2026 (lungime sectiune deschisa pe Lugoj – Deva: 86,3km).
Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj – Timisoara (35,1km), Timisoara – Arad si Centura Arad (41,0km) si Arad – Nadlac (38,9km) sunt deschise integral circulatiei.
AUTOSTRADA SOARELUI A2 (BUCURESTI – CONSTANTA)
Autostrada este deschisa integral circulatiei (202,8km).
AUTOSTRADA TRANSILVANIA A3 (BUCURESTI – BORS)
Primul tronson, Bucuresti – Ploiesti (65,2km), este deschis integral circulatiei. Pe urmatorul tronson, Ploiesti – Brasov, este deschis circulatiei traseul Rasnov – Cristian (6,3km). Tronsonul Brasov – Targu Mures este eliminat din planurile guvernului, acesta fiind inlocuit cu traseul Sebes – Turda de pe autostrada A10. Urmatorul tronson, Targu Mures – Gilau (103,5km), este deschis integral circulatiei.
Pe ultimul tronson, Gilau – Bors, situatia este urmatoarea: Gilau – Nadaselu (9,5km) deschis; Nadaselu – Mihaiesti (16,8km) in lucru, termen deschidere in 2025; doua viaducte incluse in acest traseu vor fi executate printr-un proiect separat pentru care s-a desemnat un constructor in martie 2024, dar contractul nu a fost semnat inca; Mihaiesti – Zimbor (13,3km) in lucru, termen deschidere 2025; Zimbor – Poarta Salajului (13,3km) in lucru, termen deschidere 2025 (nodul Romanasi care asigura descarcarea traficului de pe lotul Zimbor – Poarta Salajului va fi realizat prin licitatie separata, aflata in derulare); Poarta Salajului – Zalau (15,1km) si Zalau – Nusfalau (25,8km) – licitatii in derulare, constructor desemnat; Nusfalau – Suplacu de Barcau (13,6km) deschis; Suplacu de Barcau – Chiribis (26,4km) – in lucru, termen de deschidere in 2025; Chiribis – Biharia (28,9km) – in lucru, termen deschidere in 2026; Biharia – Bors (5,4km) deschis.
AUTOSTRADA A4 (CENTURA CONSTANTA)
Traseul initial al Autostrazii A4, reprezentand varianta de ocolire a orasului Constanta (21,8km), este deschis integral circulatiei. Exista o licitatie in derulare pentru un nou segment care incepe la sud de Constanta, ocoleste o parte din statiunile de la litoralul Marii Negre si ajunge in apropiere de Olimp (30,6km).
AUTOSTRADA SUD A6 (LUGOJ – BUCURESTI)
Singura portiune deschisa circulatiei pe autostrada A6 este Balint – Centura Lugoj (10,5km). Exista licitatii in derulare pentru toate cele sase loturi ale traseului Craiova – Targu Jiu. Acestea acopera traseul Craiova – Filiasi, 51,5km, care va fi realizat la profil de autostrada, si traseul Filiasi – Targu Jiu, 58,6km, care va fi realizat la profil de drum expres si sunt impartite astfel: lotul 1 DEx12/Ghercesti – Craiova Nord (10,3km), lotul 2 Craiova Nord – Beharca (14,4km), lotul 3 Beharca – Filiasi (21,7km), lotul 4 Filiasi – Bibesti (22,9km), lotul 5 Bibesti – Targu Carbunesti (21,5km) si lotul 6 Targu Carbunesti – Centura Targu Jiu (19,3km).
AUTOSTRADA MOLDOVEI A7 (PLOIESTI – PASCANI)
Pe sectiunea Ploiesti – Buzau a fost deschis in decembrie 2024 lotul 1 Dumbrava – Mizil (21,0km); sunt in lucru lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,4km, termen de deschidere in primavara anului 2025) si lotul 3 Pietroasele – Buzau (13,9km, termen de deschidere in 2025). Sectiunea Buzau – Focsani este deschisa circulatiei aproape complet in trimestrul IV 2024, pe un traseu de 79,0km; o diferenta de 3,4km pe lotul 1 Buzau – Vadu Pasii este programata pentru deschidere in august 2025.
Pe sectiunea Focsani – Bacau se lucreaza la toate cele trei loturi: 1 Focsani – Domnesti Targ (35,6km), 2 Domnesti Targ – Racaciuni (38,8km) si 3 Racaciuni – Bacau (21,5km). Termenul de deschidere pentru toate trei este 2025. Centura Bacau realizata la profil de autostrada este deschisa (un segment de 16,3km). Pe sectiunea Bacau – Pascani se lucreaza pe toate cele trei loturi: 1 Saucesti – Trifesti Targ (30,3km, deschidere in 2025), 2 Trifesti – Gheraiesti (19,0km, deschidere in 2025) si 3 Mircesti – Pascani (28,1km, deschidere in 2025). Pentru cele doua loturi ale sectiunii Pascani – Suceava exista licitatii in derulare: 1 Pascani – Roscani (33,0km), pentru care constructorul a fost desemnat, si 2 Roscani – Aeroport Suceava (29,0km). Licitatia pentru sectiunea Suceava – Siret este in pregatire.
AUTOSTRADA UNIRII A8 (TARGU MURES – UNGHENI)
Sectiunea I Targu Mures – Miercurea Nirajului (24,4km) este in executie, cu termen de deschidere in 2026. Pe sectiunea II Miercurea Nirajului – Leghin a fost semnat contractul de executie in martie 2025 pentru lotul 2a Ditrau – Grinties cu termen de finalizare in 2029; pentru celelalte 5 loturi exista licitatii in derulare: lotul 1b Miercurea Nirajului – Sarateni (23,4km), lotul 1c Sarateni – Joseni (32,4km) cu castigator desemnat, lotul 1d Joseni – Ditrau (14,4km), lotul 2b Grinties – Pipirig (34,1km) si lotul 2c Pipirig – Vanatori Neamt/Leghin (19,3km). Sectiunea III Leghin – Targu Neamt (29,9km) este in executie, cu termen de deschidere in 2026.
Pentru traseul Targu Neamt – Iasi – Ungheni: lotul 1 Targu Neamt (Motca) – Targu Frumos (27,0km) a fost scos la licitatie in ianuarie 2025, lotul 2 Targu Frumos – Letcani (28,6km) a fost scos la licitatie in februarie 2025; pentru celelalte trei loturi licitatiile sunt in pregatire. Un pod peste Prut la Ungheni (1,1km) este in constructie, cu termen de deschidere in 2026.
AUTOSTRADA A9 (TIMISOARA – MORAVITA)
Exista licitatii in derulare pentru doua din cele trei loturi ale acestui traseu: Remetea Mare – Jebel (35,7km) si Jebel – Moravita (33,5km).
AUTOSTRADA A10 (SEBES – TURDA)
Autostrada A10 este deschisa integral circulatiei (70,0km).
AUTOSTRADA A13 (SIBIU – BACAU)
Pentru sectiunea Sibiu – Fagaras exista contracte semnate pe toate cele patru loturi, cu termen de deschidere in 2027: lotul 1 Boita – Avrig/Marsa (14,3km), lotul 2 Avrig/Marsa – Arpasu de Jos (19,9km), lotul 3 Arpasu de Jos – Sambata de Sus (17,6km) si lotul 4 Sambata de Sus – Fagaras (16,3km).
AUTOSTRADA NORDULUI A14 (OAR – SUCEAVA)
Pe acest traseu exista o licitatie in derulare pentru realizarea sectiunii Oar – Satu Mare (10,8km) la profil de drum expres. Castigatorul a fost desemnat, dar contractul nu a fost semnat inca.
DRUMUL EXPRES DEx4 (TURDA – DEJ)
Pe acest traseu exista lucrari in derulare pe sectiunea A3 – DN1 (Tureni) de 5,0km, termen de deschidere in 2025.
DRUMUL EXPRES DEx5A (BACAU – PIATRA NEAMT)
Licitatie in derulare pentru traseul Drumului Expres Bacau – Piatra Neamt (51,0km).
DRUMUL EXPRES DEx6 (FOCSANI – GALATI) SI PODUL BRAILA
Pe sectiunea Braila – Galati (12,3km) lucrarile sunt in derulare. Termenul de deschidere este in vara anului 2025. Traseul drumului expres se continua cu un pod peste Dunare intre Braila si Smardan in judetul Tulcea, deschis in iulie 2023 (podul nu face parte din Drumul Expres Braila – Galati). Exista o licitatie in derulare pentru cele trei loturi ale traseului Braila – Focsani (73,5km).
DRUMUL EXPRES DEx12 (CRAIOVA – PITESTI)
Pe drumul expres Craiova – Pitesti situatia este urmatoarea: Tronsonul I Craiova – Robanesti (17,7km) a fost deschis in noiembrie 2024; tronsonul II Robanesti – Slatina (39,9km) este deschis; tronsonul III Slatina – Colonesti (31,8km) este deschis; tronsonul IV Colonesti – Pitesti (31,9km) a fost deschis in noiembrie 2024 pe o sectiune de 19,0km intre Colonesti si Albota, cu diferenta programata pentru deschidere in primavara anului 2025.
DRUMUL EXPRES DEx16 (ARAD – ORADEA)
Pe acest traseu este deschisa legatura dintre Oradea si Autostrada A3 (Bors); din traseul acesteia de 19,0km, 13,0km sunt realizati la profil de drum expres, iar diferenta la profil de drum national. Pentru cele trei loturi ale drumului expres Arad – Oradea (120,5km) exista licitatii in derulare: lotul 1 Oradea – Salonta (33,7km + drum de legatura), lotul 2 Salonta – Chisineu Cris (39,7km + drum de legatura) si lotul 3 Chisineu Cris – Arad (47,1km + drum de legatura), acesta din urma avand constructor desemnat.
Este deschisa circulatiei o alta sectiune de 3,5km a acestui traseu, denumita A11, intre Autostrada A1 si DN7 in zona Arad.
Sorin Grindeanu a anunțat că, până la sfârșitul anului 2025, vor fi finalizați 250 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Printre proiectele incluse se numără Autostrada A7, drumurile expres din Oltenia și Moldova, precum și secțiuni ale Autostrăzii A1 și A3.
sursa: 130km.ro