
Purtătoarea de cuvânt a Spitalului Clinic Județean Suceava, dr. Monica Terteliu, a explicat că timpii foarte mari de așteptare de la UPU sunt cauzați de sucevenii care vin aici deși nu au o urgență.
„Unitatea de Primiri Urgențe de la Spitalul Clinic Județean „Sf. Ioan cel Nou” Suceava este inima spitalului, locul prin care trec zilnic sute de pacienți care au nevoie urgentă de asistență medicală.
𝐄𝐯𝐨𝐥𝐮𝐭̦𝐢𝐚 𝐔𝐏𝐔 𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚
UPU nu a fost dintotdeauna acolo. Până pe 15 iunie 2001, urgențele sucevenilor erau tratate într-un alt spațiu, devenit insuficient pentru nevoile din acel moment. Apoi s-a deschis noua aripă, special concepută pentru urgențe.
Anul 2007 a adus, prin programe ale Ministerului Sănătăţii în cooperare cu Banca Mondială, dotări moderne cu aparatură şi echipamente medicale performante, capabile să susţină activitatea medicală la cele mai înalte standarde.
De-a lungul anilor, UPU a trecut prin numeroase modernizări pentru suplimentarea spațiului, dar mai important, pentru asigurarea personalului medical necesar celor 𝟐𝟏 𝐝𝐞 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐠𝐚𝐫𝐝𝐚̆.
O Unitate de Primiri Urgențe nu poate funcționa fără medicii de gardă, de la urgentiștii care văd primii pacienții până la medicii de specialitate solicitați pentru consultații.
𝐏𝐫𝐞𝐬𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝐚𝐬𝐮𝐩𝐫𝐚 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐜𝐢𝐥𝐨𝐫
În ultimele zile, povara de pe umerii medicilor a devenit tot mai greu de suportat. Sunt zile în care prin triajul urgențelor trec peste 𝟑𝟎𝟎 𝐝𝐞 𝐜𝐚𝐳𝐮𝐫𝐢, ceea ce solicită la maximum personalul medical.
Toate cazurile, de la cele mai grave la cele mai puțin severe, sunt examinate de medici și beneficiază de tratament de specialitate. Însă, pentru a putea trata un număr atât de ridicat de pacienți cu același personal, este necesar 𝐦𝐚𝐢 𝐦𝐮𝐥𝐭 𝐭𝐢𝐦𝐩 𝐝𝐞 𝐚𝐬̦𝐭𝐞𝐩𝐭𝐚𝐫𝐞.
Acest timp poate duce la frustrări, iar uneori pacienții adresează cuvinte neprincipiale sau amenințări personalului medical. Putem înțelege suferința pacienților și disperarea celor dragi, dar acest gen de presiune nu ajută în situațiile de urgență.
𝐌𝐞𝐝𝐢𝐜𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐠𝐚𝐫𝐝𝐚̆ 𝐬𝐮𝐧𝐭, 𝐮𝐧𝐞𝐨𝐫𝐢, 𝐞𝐩𝐮𝐢𝐳𝐚𝐭̦𝐢 𝐝𝐮𝐩𝐚̆ 𝟐𝟒 𝐝𝐞 𝐨𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝐦𝐮𝐧𝐜𝐚̆ 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐧𝐬𝐚̆, iar această oboseală îi poate face să renunțe la activitatea din spital.
𝐂𝐚𝐮𝐳𝐞𝐥𝐞 𝐬𝐮𝐩𝐫𝐚𝐚𝐠𝐥𝐨𝐦𝐞𝐫𝐚̆𝐫𝐢𝐢
Supraaglomerarea urgențelor are multiple cauze și nu poate fi rezolvată imediat. Printre acestea:
● 𝐏𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐚𝐜𝐢𝐞𝐧𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐜𝐮 𝐚𝐟𝐞𝐜𝐭̦𝐢𝐮𝐧𝐢 𝐜𝐫𝐨𝐧𝐢𝐜𝐞 care ar trebui tratate în Ambulatoriu.
● 𝐂𝐚𝐳𝐮𝐫𝐢 𝐝𝐞 𝐠𝐫𝐚𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐫𝐞𝐝𝐮𝐬𝐚̆ care pot fi gestionate de medicul de familie.
● 𝐏𝐚𝐜𝐢𝐞𝐧𝐭̦𝐢 𝐧𝐞𝐚𝐬𝐢𝐠𝐮𝐫𝐚𝐭̦𝐢, care nu au un medic de familie și nu își permit consultații private.
● 𝐏𝐚𝐜𝐢𝐞𝐧𝐭̦𝐢 𝐫𝐞𝐯𝐞𝐧𝐢𝐭̦𝐢 𝐝𝐢𝐧 𝐬𝐭𝐫𝐚̆𝐢𝐧𝐚̆𝐭𝐚𝐭𝐞, care preferă să se trateze gratuit în România.
● 𝐏𝐚𝐜𝐢𝐞𝐧𝐭̦𝐢 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐧𝐮 𝐠𝐚̆𝐬𝐞𝐬𝐜 𝐚𝐬𝐢𝐬𝐭𝐞𝐧𝐭̦𝐚̆ 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐜𝐚𝐥𝐚̆ 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐬𝐜𝐡𝐢𝐦𝐛𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐚𝐧𝐬𝐚𝐦𝐞𝐧𝐭𝐞𝐥𝐨𝐫, deși cazul lor nu mai reprezintă o urgență.
● 𝐋𝐢𝐩𝐬𝐚 𝐮𝐧𝐨𝐫 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐜𝐚𝐥𝐞 𝐢̂𝐧 𝐬𝐩𝐢𝐭𝐚𝐥𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐣𝐮𝐝𝐞𝐭̦, ceea ce face ca pacienții din întreaga regiune să vină la Suceava.
Printre cazurile mai puțin grave care ajung în UPU, există și urgențe majore, cum ar fi:
- accidente vasculare cerebrale
- infarcturi miocardice
- politraumatisme din accidente rutiere
- arsuri grave
- embolii pulmonare
- psihoze acute
𝐒𝐢𝐬𝐭𝐞𝐦𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐭𝐫𝐢𝐚𝐣
Pentru a putea fi examinate în timp util, toate cazurile primesc un 𝐜𝐨𝐝 𝐝𝐞 𝐮𝐫𝐠𝐞𝐧𝐭̦𝐚̆.
Triajul este procesul prin care pacienții sunt evaluați și clasificați la sosire, în funcție de:
● starea lor clinică
● simptome
● vârstă și antecedente medicale
● stabilitatea funcțiilor vitale
● potențialul de agravare a stării de sănătate
Conform protocolului Ministerului Sănătății, timpul maxim de preluare în zona de tratament este:
- 60 minute pentru cod verde
- 120 minute pentru cod albastru
- 240 minute pentru cod alb
Lista de așteptare se modifică constant atunci când apar cazuri grave.
𝐋𝐚 𝐮𝐫𝐠𝐞𝐧𝐭̦𝐞 𝐧𝐮 𝐬𝐞 𝐚𝐩𝐥𝐢𝐜𝐚̆ 𝐫𝐞𝐠𝐮𝐥𝐚 „𝐩𝐫𝐢𝐦𝐮𝐥 𝐯𝐞𝐧𝐢𝐭, 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐮𝐥 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐭”.
Astfel, un pacient cu cod verde sau albastru va trebui să aștepte dacă sosește o victimă gravă dintr-un accident rutier.
În luna martie 2025, Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Clinic Județean „Sf. Ioan cel Nou” Suceava a înregistrat 𝟕𝟗𝟗𝟖 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭𝐚̆𝐫𝐢. Dintre acestea, 𝟐𝟎𝟐𝟔 (𝟐𝟓,𝟑%) au fost copii, 𝟒𝟐𝟖𝟕 (𝟓𝟑,𝟔%) au fost pacienți cu vârste între 17 și 65 de ani, iar 𝟏𝟔𝟖𝟓 (𝟐𝟏,𝟏%) au fost pacienți de peste 65 de ani.
Aceste date reflectă 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐥𝐞𝐱𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 și 𝐯𝐨𝐥𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐦𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝐦𝐮𝐧𝐜𝐚̆ din UPU, unde majoritatea cazurilor necesită asistență medicală urgentă, dar nu sunt critice.
𝐑𝐮𝐠𝐚̆𝐦𝐢𝐧𝐭𝐞𝐚 𝐧𝐨𝐚𝐬𝐭𝐫𝐚̆ 𝐜𝐚̆𝐭𝐫𝐞 𝐩𝐚𝐜𝐢𝐞𝐧𝐭̦𝐢
Ne străduim să reducem timpii de așteptare, însă numărul pacienților ce pot fi preluați este limitat de:
● numărul de paturi disponibile
● numărul de medici și asistenți medicali de pe tură
● timpul necesar pentru analize, investigații și consulturi de specialitate
𝐓𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐚𝐬̦𝐭𝐞𝐩𝐭𝐚𝐫𝐞 𝐢̂𝐧 𝐔𝐏𝐔 𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚 𝐧𝐮 𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐦𝐚𝐢 𝐦𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞𝐜𝐚̂𝐭 𝐢̂𝐧 𝐬𝐩𝐢𝐭𝐚𝐥𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐬𝐭𝐫𝐚̆𝐢𝐧𝐚̆𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞𝐬𝐞𝐫𝐯𝐞𝐬𝐜 𝐨 𝐩𝐨𝐩𝐮𝐥𝐚𝐭̦𝐢𝐞 𝐬𝐢𝐦𝐢𝐥𝐚𝐫𝐚̆.
Ne dorim ca medicii să trateze pacienții cu respect și profesionalism.
Vă rugăm să ne ajutați cu 𝐫𝐚̆𝐛𝐝𝐚𝐫𝐞𝐚 dumneavoastră.
Vă rugăm să 𝐧𝐮 𝐚𝐠𝐫𝐞𝐬𝐚𝐭̦𝐢 𝐯𝐞𝐫𝐛𝐚𝐥 𝐬𝐚𝐮 𝐟𝐢𝐳𝐢𝐜 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐧𝐚𝐥𝐮𝐥 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐜𝐚𝐥.
Vă rugăm să 𝐧𝐮 𝐚𝐠𝐫𝐞𝐬𝐚𝐭̦𝐢 𝐯𝐞𝐫𝐛𝐚𝐥 𝐬𝐚𝐮 𝐟𝐢𝐳𝐢𝐜 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐧𝐚𝐥𝐮𝐥 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐜𝐚𝐥 cu probleme medicale care nu sunt urgențe reale.