Din oras

CFR Călători primește încă 12 trenuri electrice noi, ce vor uni Capitala cu Suceava, Iaşi şi Galaţi

CFR Călători a obținut încă 12 rame electrice din cele 37 contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) de la Alstom, care vor opera pe patru rute de serviciu public: București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca, conform unui raport de la Agerpres.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunță că, pe 15 ianuarie 2024, a primit, de la Bursa Română de Mărfuri, Hotărârea nr. 1/15.01.2025, referitoare la ofertele prezentate de doi operatori feroviari – SNTFC ‘CFR Călători’ SA și SC Transferoviar Călători SRL, ca urmare a procedurii PR 161/2024 de achiziție ‘Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv trenurile electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători’ – CSP-L3”, scrie ARF pe pagina sa de Facebook.

Conform ARF, Comisia de analiză și evaluare, desemnată prin decizia președintelui BRM, a evaluat ofertele și a decis să acorde contractul operatorului CFR Călători, având în vedere valoarea compensației unitare stabilită la 31,96 lei per tren-km.

De asemenea, ARF a acceptat oferta operatorului Transferoviar Călători ca rezervă, cu o compensație unitară de 32,00 lei per tren-km.

În cadrul CSP-L3, vor fi alocate 12 rame electrice (11+1 rezervă) din cele 36 ce urmează a fi livrate de Alstom, utilizate de CFR Călători pentru serviciul de transport feroviar public de călători pe cele patru rute. Aceste rame vor opera anual aproximativ 11.680 de rute (dus-întors), echivalente cu un total de 4.585.532,89 tren-km.

Serviciile integrate în CSP-L3 vor acoperi rute electrificate mari din nord-estul, centrul și sud-estul țării, subliniind astfel îmbunătățirea serviciilor feroviare în orașe precum București Nord, Iași, Cluj Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Buzău, Suceava și Focșani.

Contractul are o durată maximă de 38 de luni și vizează patru rute de serviciu public, ce vor fi operată cu cele 12 rame RE-IR1, pe rutele București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca.

„Pachetele de servicii publice incluse în cele trei licitații vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), material rulant achiziționat de ARF conform contractului nr. RUIC 257/2022, cu finanțare din fonduri europene nerambursabile. Finalizarea celor trei proceduri pilot – desfășurate de ARF în cadrul acestor contracte de servicii publice atribuite competitiv constituie o premieră pentru piața feroviară de călători din România și deschide calea unui mediu concurențial pentru contractele atribuite exclusiv prin licitații. Această inițiativă va aduce efecte pozitive asupra întregii rețele feroviare, prin îmbunătățirea calității serviciilor de transport și va permite, de asemenea, o supraveghere eficientă a costurilor contractuale, precum și un nivel de compensație care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung a transportului public de călători”, subliniază reprezentanții ARF.

Acu o lună, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a comunicat finalizarea evaluării tehnice și economico-financiare a ofertelor depuse de CFR Călători și Interregional Călători în cadrul achiziției CSP – L2. Ca rezultat, Interregional Călători a obținut 13 trenuri noi, care vor fi folosite pentru acoperirea rutelor electrificate din nord-vestul și centrul țării, îmbunătățind astfel serviciile feroviare în municipiile București, Cluj-Napoca, Brașov, Arad, Timișoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc și Deva.

Primele 12 rame RE-IR1 vor fi utilizate în cadrul primului contract de servicii publice de transport feroviar din România atribuit CFR Călători prin procedură competitivă, finalizată prin adoptarea HG nr. 1.328/2023.

Începând cu 24 decembrie 2023, în toate statele membre ale Uniunii Europene, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători vor fi atribuite prin proceduri competitive, conform Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007. Licitația a fost realizată prin platforma electronică independentă de licitații a Bursei Române de Mărfuri, după cum relatează G4media.ro.